Галеристи от Букурещ се обединиха, за да продават изкуство от Източна Европа

АНА САВИЦКА, 06.12.2021 г.

В началото на декември новата он-лайн платформа Ans Azura, която бе открита през есента от екип румънски арт-дилъри, изкуствоведи и куратори, ще проведе първите интернет-разпродажби на изкуство от Централна и Източна Европа, а също на Близкия Изток

Ян Добковски. «Отделяне». 1969. Фотогр.: Ans Azura

През декември ще преминат първите аукциони на новата онлайн-платформа Ans Azur, която се специализира върху изкуство от Централнa и Източна Европа, а също – на Близкия Изток от втората половина на ХХ – ХХI век. Дългосрочната цел на проекта е да повиши узнаваемостта и разбирането на художниците от тези региони. Инициативата принадлежи на група румънски галеристи, изкуствоведи и арт-дилъри, включително Сузана Василеску, основател и директор на галерията „Suprainfinit“ – и на Андреа Станкуляну – глава на галерията „Sector 1“ (и двете се намират в Букурещ). Текущият бизнес-план предполага провеждане на пет аукциона и три курирани изложби годишно и освен това, постоянна индивидуална работа с колекционери (т.е. частни продажби). Цялата дейност на Ans Azura е концентрирана върху виртуалното пространство.

Резултатите от първия търг под название „Другият поглед. Следвоенната епоха в изкуството на Централна и Източна Европа“ бяха обобщени на 2 декември. Най-скъпата продадена работа бе на полската художничка Магдалена Абаканович „Три фигури“ (“Семейство“), отлята от стомана. Тя струваше 347 000 евро, при предварителна оценка на произведението, датирана от 1999-2009 г., в размер на 150-200 хиляди. Вниманието на колекционерите бе привлечено и от обекта от 1995 г. «0 — това не е 0» на арт-групата „Irwin“ от Любляна, която бе в началото на неформалната организация NSK (Neue Slowenische Kunst – „Ново словенско изкуство“), основана през 1984 г. и по-късно превърнала се във виртуална държава с паспорти, марки и даже електронно посолство.

Падането на социалистическите режими в Централна и Източна Европа в края на 1980-те години доведе до формирането на нова художествена инфраструктура и появяването на частни колекции, способствало динамиката на пазара. Въпреки това, на художниците от региона им е нужда помощ, все пак на тях им предстои да излязат на международната арт-сцена.

Магдалена Абаканович. «Три фигури» («Семейство»). 1999−2009. Фотогр.: Ans Azura

През тази седмица, между 6 и 9 декември, се провежда онлайн-разпродажбата „Разширявайки хоризонта. Съвременно изкуство на Близкия Изток и Северна Африка“. Аукционът се оглавява от ливанската художничка Югет Калан (1931–2019), която се ражда в Бейрут, после се пренася в Париж, а става известна в Лос Анджелис благодарение на изтънчените абстракции и еротични „пейзажи на тялото“. Нейната късна абстрактна работа „Розов“ (2012) е изложена на търга с предварителна оценка 150-200 хиляди евро.

През следващата година, на 24 февруари, на сайта ще се открие изложба с названието „Защо на Изток няма велики художници-жени?“, която препраща към култовата статия на американския изкуствовед Линда Нохлин „Защо не е имало велики художници-жени?“, публикувана в списание „ARTnews“ през 1971 г. За изминалия половин век са настъпили съществени промени, касаещи положението и перспективите на художничките на арт-сцената като цяло. Но въпросът за тяхната реализация е все още актуален, особено що се отнася до източния регион.

Източник – https://www.theartnewspaper.ru/posts/20211206-rzwt/

Превод – И. Димитрова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s