Магичното изкуство на руските концептуалисти Франциско Инфанте и Нона Горюнова

АНА САВИЦКА

Франциско Инфанте, Нона Горюнова. «Артефакти». От серията “В късните часове“ /“К ночи”/. 2020. Фотогр.: Alina Pinsky Gallery

Московската галеристка Алина Пинска направи рискована крачка – вместо да покаже ретроспектива на печелившите и успешни живи класици на руския концептуализъм, Франциско Инфанте и Нона Горюнова, тя представя нова серия „артефакти“ от творческия и съпружески тандем. Цикълът „В късните часове“ /“К ночи“/, създаден през лятото на 2020 г., продължава главната тема на тяхното творчество – необятността на вселената. През нощта светът се връща към първоначалното си състояние, отричайки като че ли всички достижения на цивилизацията, така видими през деня. Артефактите от новата серия на авторите са както винаги технически сложни и детайлно обмислени, но този път са въплътени по необичаен начин. Част от фотоартефактите /общо 50 на изложбата/ за първи път са представени в голям формат. Всички те са напечатани в тираж два екземпляра плюс 2 авторски отпечатъка.

Фрагмент от изложбата в галерията на А. Пинска, 2021 г.

Още като студент на Строгановската художествена академия в Москва, Франциско Инфанте създава свой художествен език чрез средствата на абстракцията и геометрията. В края на 1960-те години, заедно със своята съпруга – художничката Нона Горюнова, той измисля своите „артефакти“, в които материализирани арт-обекти се сблъскват с природата.

Едноименният цикъл получава своя окончателен облик в средата на 70-те години. „Думата „артефакт“ аз заимствах от книга на Клифърд Саймък /американски писател – автор на научна фантастика – бел.пр./, която оформях. Артефакт е това, което не може да се случи, но което по някакъв непредсказуем и тайнствен начин се случва“ – казва художникът. Ф. Инфанте и Н. Горюнова развиват свой художествен метод. Те избират единствената идеална точка за снимане на ръчно направените от тях инсталации, за да създадат зрителни илюзии и метафори.

Художниците се съсредоточават върху своите отношения с природата, станала за тях символ на загадъчното и божественото. В днешния контекст на екологичните проблеми това, което правят тези автори е особено актуално. Освен това, изложбата в галерията на Алина Пинска се възприема като постскриптум към голямата изложба за кинетичното изкуство в Третяковската галерия, един от чиито главни герои стана Франциско Инфанте.


Франциско Инфанте, Нона Горюнова. «Артефакти». От серията «В късните часове ». 2020. Фото: Alina Pinsky Gallery

http://www.theartnewspaper.ru/posts/8879/

Превод – И. Димитрова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s