Изкуственият интелект поразсъждава над „Спасителя на света“ на Леонардо

Експерти от Лувъра и независими специалисти от Масачузетския технологичен институт, чрез използване на нови компютърни технологии, стигнаха едновременно до извода, че вдигнатата за благословия ръка не е била част от първоначалната концепция на Леонардо.

Алисън Коул

09.03.2021 г.

Леонардо да Винчи. „Спасителят на света“. Фотография: Christie’s

Кой е най-узнаваемият елемент от изобразителния мотив Salvator Mundi, Христос или Спасителя на света? Дясната ръка на Божия Син, вдигната за благославящ жест, или лявата – със сферата върху дланта, завършваща този художествен мотив (възникнала в Северна Европа и станала модна в северо-източна Италия примерно от 1500 година)? Две нови изследвания на загадъчната картина на Леонардо, която бе продадена за 450 млн. $ на търговете на „Christie’s“ в Ню Йорк през 2017 г. и сега принадлежи на Саудитска Арабия, позволяват да се предположи, че на картината първоначално са били изобразени само главата и раменете на Христос, а после са били дорисувани ръцете.

Едно от изследванията бе проведено в Лувъра, на когото Министерството на културата на Саудитска Арабия разреши през 2018 г. да направи детайлно проучване на картината. Другото проучване бе проведено от програмиста Стивън Франк и изкуствоведа Андреа Франк. Второто изследване скоро ще бъде публикувано в списанието „Leonardo“, издавано от MIT Press – издателството на Масачузетския технологичен институт.

Резултатите от проучването на Лувъра не бяха представени на широката публика – тиражът на книгата през 2019 г. бе върнат, когато новите собственици на „Спасителя на света“ се отказаха да предоставят картината на музея за изложбата по случай 500- годишнината от смъртта на Леонардо (музеят няма право да коментира работи, които са в частни сбирки и не се излагат в неговите зали). Няколко екземпляра от книгата, обаче, все пак бяха раздадени.

Преди експертизата на Лувъра авторитетен източник за научна информация бе сайтът на реставратора Дайан Модестини, работила над „Спасителя на света“ до неговата продажба на „Christie’s“. В раздела „Последователност на създаването на картината“ тя предположи, че главата и благославящата ръка са били нарисувани едновременно. Но кураторите и специалистите от реставрационното ателие на Лувъра – Венсан Делвен, Мириам Евено и Елизабет Раво, по всяка вероятност, се придържат към друго мнение. Те смятат, че горната част на благославящата ръка е нарисувана върху черния фон, за разлика от останалата част от фигурата на Христос и това „доказва, че Леонардо първоначално не е планирал такъв детайл“. В експертизата на Лувъра от 2018 г. има предположение, че картината се е създавала бавно и Леонардо, възможно след известно време, е дорисувал благославящата ръка. Тази хипотеза може да се потвърди, като сравним „Спасителя на света“ с „Мона Лиза“ (има теория за четири стадии на найното създаване). Както и да е, музейните специалисти смятат, че тази „съществена“ доработка се е появила относително рано. Затова Леонардо в последствие нанася още няколко слоя боя върху черния фон около китката. 

В книгата, подготвена от Лувъра, е обърнато също внимание на лявата ръка, която държи прозрачна топка. Изкуствоведите опровергаха твърдението, че сферата е направена от планински кристал, въпреки че, именно този детайл се е разглеждал в полза на атрибуцията на картината към Леонардо. По мнението на изследователите от Лувъра, малките кръгли точки в долната част на топката, не са нищо друго освен въздушни мехурчета, които обикновено застиват в стъклото и които не се съдържат в планинския кристал. Те също отбелязват, че пръстите на Христос първоначално са се намирали по-високо.

Салаи (?). „Спасителят на света“. 1508–1513. Сан-Доменико Маджоре, Неапол. Фотог.: Сан-Доменико Маджоре

Забележително е, че Христос държи ръката си с топката по-високо – на великолепната, наскоро реставрирана картина със същия образ на Спасителя на света от неаполитанската катедрала Сан-Доменико Ма­джоре (1508–1513). Тя, по мнението на Модестини, би могла да бъде дело на ученика на Леонардо – Салаи. Явно тази картина е била нарисувана преди Леонардо да завърши своята. Възможно е да е имало цяла серия различни варианти на иконографията Salvator Mundi, създадена от едно художествено ателие. Тази идея за първи път подхвърли реставраторът и куратор Антонио Форчелино в каталога към неговата изложба „Леонардо в Рим. Влияние и наследство“, проведена през миналата година в римската вила Фарнезина.

Два варианта на картата на вероятностите по технологията CNN, потвърждаващи авторството на Леонардо. Червено — „доста вероятно“, жълто — „умерено вероятно“, зелено — „умерено малко вероятно“, синьо — “малко вероятно“. Фото: Steven Frank

Междувременно, не знаейки нищо за изследването на Лувъра, Стивън и Андреа Франк правят свое проучване. Те се обръщат към технологията на изкуствените невронни мрежи (convolutional neural network, CNN), които не могат да анализират големи изображения. Методът на Франк, за първи път приложен към произведенията на Рембранд, представлява опит да се реши този проблем, съсредоточавайки CNN върху неголеми, богати на информация фрагменти от едно голямо изображение. Системата, разработена за произведения на изкуството, дели изображенията на мозаични части, достатъчно малки за обработка от мрежата.

В случая на Леонардо подборът на данни включва всички потвърдени картини с негово авторство (те са 20) и сходни изображения, създадени от съвременници и ученици на майстора. Оказва се, че главата, шията и раменете на Христос, най-вероятно, са нарисувани от самия Леонардо, но благославящата ръка е изпълнена от друг. Аналогичният извод се отнася и за лявата ръка на Спасителя („не е на Леонардо“).

Салаи. „Христос Спасител“. 1511. Пинакотека Амброзиана. Фотог.: Пинакотека Амброзиана

Сами по себе си резултатите от проучването на сем. Франк впечатляват. Още повече, че в тяхната методика няма съзнателна предвзетост – все пак до извода е стигнал изкуственият интелект. Това е довод в полза на хипотезата на Лувъра за това, че смелият автопортрет на Салаи (любимия ученик на Леонардо) – „Христос Спасител“ (1511) от Пинакотека Амброзиана в Милано, на който са изобразени само глава и рамене, може би е най-близък до оригиналната композиция на маестрото.

Специалистът по Леонардо Франк Цьолнер формулира нова теория в доклада си от научна конференция, публикуван през 2020 г. Той предполага, че художникът започва да рисува работата по поръчка, а после губи интерес към нея. Възможно е картината да е довършена от един от учиниците или последователите на майстора. Всички тези изследвания отприщват поредните спорове за платното. Представлява ли то прототип за мотива „Salvator Mundi“ в Италия? Каква е ролята на ателието на Леонардо в нейното създаване? И накрая, от кого и кога са нарисувани ръцете?

Източник – http://www.theartnewspaper.ru/posts/8874/

Превод – И. Димитрова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s