Най-очакваните изложби през 2021

Сред най-интересните изложби през новата година са блокбастърите на Вермеер и Ботичели, а също ретроспективите на Джаспър Джоунс и Яой Кусама

THE ART NEWSPAPER RUSSIA

13 януари 2021

Неизвестен художник. „Поробен човек, работещ на полето”. Около 1850. Фотог.: Rijksmuseum

Робството

Рейксмузеум, Амстердам

Рейксмузеум ще представи 250-годишната история на колониализма на четирите континента. Изложбата „Робството”, изследваща пътя на транспортиране на неволници през Атлантическия и Индийския океани, ще бъде структуринана около десетина исторически фигури, включително робовладелци, както и роби и борци против тази система.  Експозицията ще обедини 140 най-различни обекта – от вериги и оръдия, използвани от робите на плантациите, до луксозни предмети като например портрети на наследник на захарни заводи и неговата жена или златна кутийка на Холандската Вест-Индска компания, подарена на Вилхелм ІV.

Дати на изложбата – 12 февруари — 30 май

Шахнаме на Шах Тахмасп. 1523–1535. Фотог.: The Sarikhani Collection

Епичният Иран

Музей на Виктория и Албърт, Лондон

Тази изложба, която по своето название и същност е епична,  разказва с 350 експоната за петте хилядолетия иранска история. Монументална сама по себе си, изложбата се сблъсква с много препятствия, започвайки с финансови трудности, свързани със скандала около семейство Саклер (което от множеството се смята за виновник за американската опиоидна криза през последните години), както и нарастналото напрежение в отношенията между Иран и САЩ и пренасянето на датата на откриването от миналата през тази година. Десетте раздела на изложбата с „имърсив дизайн” пренасят зрителя в град с порти, градини, дворец и библиотека. Вземайки за отправна точка 3200 година пр. Хр., експозицията разказва за древната Персийска империя, Сасанидската държава и зороастризма, разпространението на исляма и династията на Каджарите. Последният раздел се състои от произведения на модернистични и съвременни ирански художници, в това число Ширин Нешат, Парвиз Танаволи и Монир Фарманфармаян.  За литературата също е предвидено важно място – една от частите е посветена на поезията и това, как тя е представена в ръкописите, друга – на епичната поема от ХІ век „Шахнаме” на гениалния Фирдоуси. Освен това, в експозицията ще влязат наскоро реставрираните гипсови копия на фризове с фигури на воини в естествена величина, украсявали двореца на Дарий преди повече от две хилядолетия.

13 февруари — 30 август

Албрехт Дюрер. „Христос сред учителите”. 1506. Фотог.: Museo Thyssen-Bornemisza

Пътешествията на Дюрер. Пътищата на художника от епохата на Възраждането

Национална галерия, Лондон; Музей Сюрмонд — Лудвиг, Ахен

Във времената, когато пътешествията са били сложно, опасно и скъпо „мероприятие”, Албрехт Дюрер не е стоял на едно място. На границата между ХV и ХVІ век той обиколил цяла Европа, изучавайки нови идеи и техники, създавайки връзки с художници и клиенти. Организаторите на изложбата в лондонската Национална галерия за първи път анализират ролята на пътуванията на Дюрер до Италия и Нидерландия в неговото творчество, както и в по-широк контекст. На изложбата ще бъдат показани неголеми скици, които художникът прави със сребърен молив по време на странстванията си, нахвърлайки пейзажи, растения, животни и хора (а също известие за това, че откраднали чантата на жена му). Много от работите ще бъдат показани за първи път в Обединеното кралство. Един от централните експонати ще бъде картината „Христос сред учителите” (1506) от Музея Тисен-Борнемис (Мадрид). Дюрер нарисувал тази композиция със заобиколения от мъже с побелели коси млад Месия във Венеция, където работил над олтар. Подписът на картината гласи: “opus quinque dierum” — характерна за Дюрер бравада, съобщаваща на зрителя, че за нейното създаване на художника му трябвали само пет дена. През лятото проектът, допълнен с нови експонати, ще бъде показан в Музея Сюрмонд – Лудвиг в Ахен.

Лондон: 6 март — 13 юни; Ахен: 18 юли — 24 октомври

Яой Кусама на фона на своя работа. Фотог.: Yayoi Kusama/Ota Fine Arts, Victoria Miro & David Zwirner

Яой Кусама. Ретроспектива

Мартин-Гропиус-Бау, Берлин; Музей на изкуството, Тел Авив

В рамките на откриващата се тази пролет ретроспектива на Яой Кусама в Берлин (първата в Германия), ще бъдат реконструирани 6 нейни ключови изложби, състояли се между 1952 г. и 1983 г. Реконструкциите ще покажат, как в продължение на вече седем десетилетия японската художничка работи с пространството и с разнообразни техники. Наред с най-новата „Безкрайно огледална стая”, създадена специално за този проект, в експозицията ще влязат и по-малко известни работи, вкл. „Натрупване на трупове” („Затворник, окръжен от завеса на деперсонализация”, 1950), колаж от фалшиви доларови банкноти „Без название” (ок. 1960 – 1963), напомнящи творчеството на Анди Уорхол, а също документация от голи пърформанси, вкл. на антивоенен хепънинг през 1968 г. на Бруклинския мост в Ню Йорк. През есента изложбата ще отиде в Тел Авив. А в Лондон, в Тейт Модърн, най-накрая ще отвори врати експозицията на двете „Безкрайни огледални стаи”, чието откриване бе пренесено няколко пъти през миналата година заради пандемията (от 29.03.2021 на 27.03.2022). 

Берлин: 19 март — 1 август; Тел Авив: 2 ноември 2021 — 23 април 2022

„Момиче, четящо писмо до отворен прозорец” на Ян Вермеер с разчистеното при реставрация изображение на заден план. Около 1657 г. Фотог.: Wolfgang Kreische

Вермеер. За отражението

Галерия на старите майстори, Дрезден

Въпреки че на изложбата на Ян Вермеер в Картинната галерия на старите майстори ще бъдат представени такива важни работи от чужди сбирки като „Жена в синьо, четяща писмо” (ок. 1663) от амстердамския Рейксмузеум и „Дама, стояща до виржинал” (ок. 1670 – 1672) от лондонската Национална галерия, истинската звезда на експозицията ще стане картина от градската колекция на Дрезден. В хода на неотдавнашната реставрация и разчистване на платното „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец” (ок. 1657) бе разкрита „картина в картината”. Въпреки че, скритата фигура на Купидон е намерена още преди няколко десетилетия чрез рентгенография, дълго време се смята, че тя е била замазана от самия художник. Но най-прясното изследване показа, че изображението е било замазано много години след смъртта на Вермеер. Затова, през 2017 г., реставраторите започват старателно да премахват слоевете боя и да разкриват голата фигура, скрита в продължение на последните 250 години. Десетте платна на Вермеер ще бъдат показани в контекста на над 40 произведения на други холандски майстори на жанровата живопис, вкл. и на Питер де Хох.

19 март – 27 юни

Софи Тойбер-Арп. „Летни редове”. 1942. Фотог.: Stiftung Arp e.V./Rolandswerth/Artists Rights Society (ARS)

Софи Тойбер-Арп. Живата абстракция

Художествен музей, Базел; Тейт Модърн, Лондон; Музей за съвременно изкуство (МоМА), Ню Йорк

Недооценената художничка Софи Тойбер-Арп е известна на първо място като създател на геометрични абстракции и като участник на групата на дадаистите, където членува заедно с мъжа си – Ханс (Жан) Арп. Организаторите на голямата пътуваща изложба, която започва в Художествения музей на Базел, продължава в лондонската Тейт Модърн и завършва в Музея за съвременно изкуство (МоМА) в Ню Йорк, са поставили за цел да разкажат за приноса на Софи Тойбер-Арп към абстракцията. Художничката изучава текстилен дизайн, приложно-декоративни изкуства и танц, а по-късно става една от ключовите фигури в цюрихския клуб на дадаистите „Кабаре Волтер”. Тя сътрудничи с Арп и други изтъкнати дейци на изкуството, сред които Марсел Дюшан, Жан Кокто и Тристан Цара. В средата на 1920-те Тойбер-Арп ризвива свой фирмен конструктивистки стил, създавайки ярки композиции, съдържащи закодирани препратки към космически символи. В изложбата ще се включат около 400 работи – от ранни архитектурни и интериорни поръчки до абстрактни рисунки, създадени незадълго до скоропостижната смърт на художничката през 1943 г.

Базел: 20 март — 20 юни 2021; Лондон: 15 юли — 17 октомври 2021; Ню Йорк: 21 ноември 2021 — 12 март 2022

Джорджия О’Киф. „Нюйоркска улица с луна”. 1925. Фотог.: Carmen Thyssen-Bornemisza Collection

Джорджия О’Киф

Музей Тисен-Борнемис, Мадрид; Център Помпиду, Париж; Фондация Бейелер, Базел

За разлика от САЩ, където творчеството на Джорджия О’Киф е изучено във всички подробности, в Европа на нея са посветени малко големи изследвания. Сега, благодарение на подготвяната ретроспектива, европейските зрители ще могат да разберат повече за живота и творчеството на О’Киф – водеща фигура на американския модернизъм. Изложбата ще се открие в испанския Музей Тисен-Борнемис, след което ще отиде във Франция, в Центъра Помпиду, а после – във Фондация Бейелер в Швейцария. Тъй като във всички три града творчеството на Джорджия О’Киф в такъв обем ще се експонира за първи път, за изложбата са подбрани 80 произведения, което ще позволи максимално да се представи нейният дълъг творчески път. В нея ще влязат и „Нюйоркска улица с луна” (1925), първата в серията градски пейзажи, и „Татул” („Бяло цвете № 1”, 1932) – най-скъпата картина на жена-художник, продавана на търг. Тази изложба ще бъде особено очаквана от Музея Тисен-Борнемис, притежаващ повече картини на О’Киф (цели пет), от който и да е музей извън пределите на САЩ. Освен това, тази експозиция ще стане един вид връщане на художничката в Испания, където тя пристига два пъти през 1950-те години.

Мадрид: 20 април — 8 август 2021; Париж: 8 септември — 6 декември 2021; Базел: 23 януари — 22 май 2022

Бронзов гладиаторски шлем от Помпей. I в. н.е. Фотог.: The Trustees of the British Museum

Нерон

Британски музей, Лондон

Бил ли е наистина Нерон (37-68 г. н.е.) такъв маниак-убиец, какъвто го описват в учебниците по история, или различните представи за този римски император не са нищо друго освен антична версия на т.нар. фалшиви новини? Този и други въпроси ще се разглеждат на изложбата на Британския музей, посветена на знаменития император от династията на Юлиите и Клавдиите. „Поразително е колко много от това, което мислим, че знаем за Нерон, идва от откровено отрицателно настроени към него източници – казва кураторът на експозицията Торстен Опер – В крайна сметка, гледната точка на крайно враждебни към него елитарни кръгове е победила.” Изложбата проследява историята на живота и управлението на Нерон, анализирайки фактори, стоящи зад ключови събития, и също как те в последствие се възприемали. Свързаните с неговото управление теми, в това число мотивите на зрелищата и семейството, се изследват в повече от 200 експоната – от скромни помпейски графити до артефакти, пострадали при Великия пожар в Рим през 64 г. пр.Хр. „Ние си поставихме задачата да не търсим „добрия” Нерон зад стереотипното „чудовище”, а да покажем, че са съществували различни гледни точки – казва Опер – Историята често се манипулира и е нужно да се разбира, защо и как това се случва.”

27 май — 24 октомври

Барбара Крюгер. „Мислейки за теб, то ест за себе си, то ест за теб”. 2019. Фото: DelMonico Books/Los Angeles County Museum of Art

Барбара Крюгер. „Мислейки за теб, то ест за себе си, то ест за теб”

Чикагски институт на изкуствата, Чикаго; Художествен музей на окръг Лос Анджелис, Лос Анджелис

Ретроспективата на американската художничка-концептуалист Барбара Крюгер, най-известна със своите праволинейни политически колажи, съчетаващи визуални образи и текст, включва произведения, създадени през последните десетилетия, и изследва ролята на художничката в развитието на феминистката критика на културата. В експозицията, носеща названието на работата на Крюгер „Мислейки за теб, то ест за себе си, то ест за теб” (2019), ще влязат колажи, инсталации, видео-работи и редки неща от 1980-те. Изложбата в Чикаго направо ще излезе на улицата. Работите на Крюгер ще са на билбордове, автобуси и билети за обществения транспорт. Това е своеобразна препратка към ранните улични акции на авторката, когато тя разлепя из града ярки афоризми, в които повдига теми, свързани с политиката, консуматорското общество и телесността.

Датите на изложбата ще бъдат определени по-нататък.

Пиер Огюст Ренуар. „Портрет на актрисата Жана Самари”. 1877. Фотог.: Държавен музей на изобразителните изкуства на им. А.С.Пушкин

„Колекцията на Морозови. Шедьоври на новото изкуство”

Фондация Louis Vuitton, Париж

Въпреки че заминават за Париж след Санкт Петербург, работите от колекцията на Михаил и Иван Морозови не могат да се смятат за гастроли на изложба от Ермитажа. Това е специален подбор, създаден за фондацията Louis Vuitton. След това колекцията ще замине за Пушкинския музей (окт. 2021 – март 2022). За куратор на морозовската експозиция бе поканена Ана Балдасари – автор на изложбения блокбастър във фондацията Louis Vuitton „Шедьоври на новото изкуство. Колекцията на Сергей Щукин”, който през 2017 г. установи нов световен музеен рекорд с над 1,2 млн. посетители. Ако Балдасари представи Щукин и неговата сбирка като изключително явление, то при Морозов тя малко променя фокуса и също акцентира върху руската част (която осигурява работите от Третяковската галерия, Руския музей, други музеи и частни колекции).

Пролет — лято 2021

Сандро Ботичели. «Портрет на Джулиано Медичи». 1478–1480. Фотог.: Fondazione Accademia Carrara

Ботичели

Музей Жакмар-Андре, Париж

Тази есен в парижкия музей Жакмар-Андре ще се открие голяма ретроспектива на гения от епохата на Възраждането Сандро Ботичели. В нея ще влязат произведения от европейски и американски колекции, вкл. „Мадоната с младенеца” (1467-1470) от Лувъра, „Завръщането на Юдит във Ветил” (1469–1470) от Художествения музей в Синсинати, „Юдит, излизаща от шатрата на Олоферн” (1497–1500) от Рейксмузеума и „Портрет на Джулиано Медичи” (1478–1480) от Академията в Карара. По думите на Пиер Кюри – куратор на изложбата – Ботичели „ще се яви като дизайнер и глава на едно от най-големите ателиета във Флоренция, което естествено се занимавало с живопис, но и с рисунки за бродерии, инкрустации, гравюри, книжни илюстрации”.  Организаторите обещават да покажат, как художникът съчетавал създаването на уникални живописни произведения с производството на серийни работи, които често са били изпълнявани от неговите помощници, както и как неговото ателие се превръща в лаборатория за идеи и учебен център – характерно явление за Италия в епохата на Възраждането. В експозицията ще влязат произведения и на други водещи художници от ХV век, вкл. Андреа Верокио и Фра Филипо Липи.

10 септември 2021 — 24 януари 2022

Джаспър Джоунс. «Три флага». 1958. Фотог.: Jasper Johns/Licensed by VAGA

Джаспър Джоунс. Създание / Огледало

Филадельфийски художествен музей, Филаделфия; Музей на американското изкуство Уитни, Ню Йорк

Най-голямата ретроспектива в историята на Джаспър Джоунс ще премине едновременно в два музея. Съвместният проект на Филаделфийския художествен музей и Музея на американското изкуство Уитни представлява двойна експозиция, препращаща към темата на повторенията и отраженията в творчеството на Джоунс. „Галериите на двете пространства ще играят роля на двойници, отражения и инверсии една на друга” – казва кураторът  на филаделфийския музей Карлос Басуалдо. Двете изложби ще бъдат структурирани по хронологичен принцип, и двете ще имат зали с реконструкции на важни ранни изложби на Джоунс, състояли се през 1960-те в галерията на Лео Кастели. Музеите имат и по една двойка тематични зали, посветени на най-известните мотиви на художника – цифрите и флаговете. Във Филаделфия ще бъдат събрани заедно различни варианти на неговата цифрова работа „От 0 до 9” (1961), а в Ню Йорк цветни флагове ще висят срещу техните монохромни версии.  

Ню Йорк, Филаделфия: 29 септември 2021 — 13 февруари 2022

Много от изложбите могат да попаднат в ограниченията, свързани с Ковид 19. Преди посещение Ви препоръчваме да проверите информацията на сайта на музеите.

Статията се публикува със съкращения. Източник – http://www.theartnewspaper.ru/posts/8720/

Превод – И. Димитрова

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s